söndag 22 maj 2016

Jag vet inte varför jag skriver här överhuvudtaget. De senaste månaderna har jag verkligen lärt mig att uppskatta att skriva för hand. Att få känna att man skriver orden, forma varje enskild bokstav med pennan. Det tar längre tid, men fungerar lite som terapi hela grejen. Att kunna bläddra i något och se vad jag tänkte, tyckte, kände och trodde känns fint. Som ett viktigt bevarande på något sätt. Någon gång har ju alla de där tankarna tyngt en, glatt en och betytt någonting för en. Att skrivande kan vara så läkande. Det gör mig så fascinerad.

Dagarna bara går här, och allt som oftast gör det mig otroligt stressad. Att tiden bara försvinner iväg, helt utan att man själv gör någonting meningsfullt. Tiden fram till verkligheten. Det bästa jag vet. Att veta att det bästa med en helg är att jag jag oftast får hänga så mycket jag vill med mina två finaste. Prata. Skratta. Äta. Göra ca allt som känns viktigt nu. Njuta av livet mest. Försöka påverka roomies med kärlek i alla dess former, laga mat som är så äcklig att man vill gråta, skratta tills man nästan kissar på sig, njuta av meningslösheten i vardagen. Av att det finns så få måsten. Egentligen den bästa känslan i världen. Det gäller att passa på. Nu är hembiljetterna bokade för nästan alla oss här. Alla vi som just nu är, och senare en gång var, just den här kursen. Som skrattade åt lärarens skämt, suckade åt meningslösa uppgifter och gladdes åt att få umgås med varandra. Snart är vi ingenting tillsammans mer, bara någonting som en gång varit. Vi går vidare i våra liv, en och en, eller ibland två och två. Ett par har det blivit, utav alla oss. Jag går vidare till min park. Till en sommar som jag inte vet vad jag känner inför. Tryggheten blandas med otryggheten. Borde jag helt byta grej, inte fortsätta att krampaktigt hålla kvar i någonting som en gång varit? Jag vet inte längre. Har varit i den omvända situationen varje år innan, bara just i år är det annorlunda. Förutsättningarna är annorlunda. Jag har som alltid ett val. Den enda skillnaden, är att valen just nu är lika. Det gör allt som allra svårast. Att ingenting kommer att bli som jag kan det varken här eller där. Att jag börjar, inte på noll, men iallafall på tre, och inte på det klassiska tio. Att jag kommer in i säsongen så mycket senare än vanligt, och på något vis tror att jag kan få ner de förra fyra fantastiska sommarmånaderna i fem ynkliga veckor. Vill bara banka mig själv i huvudet för att jag ska inse att det inte går. Det kan inte gå. Logisk nog för att inse det borde jag väl ändå vara?

Jag saknar så mycket av det som var förra sommaren idag. Det som där och då var min trygghet. Alla dem som jag varken har här och nu, eller kommer att ha där. Mitt vidar. Mitt andra hem. Det som Verkligen blivit hemma. Jag är rädd för att gå miste om den känslan i sommar. För att jag förväntar mig för mycket, samtidigt som jag knappt vågar förvänta mig någonting i rädsla för att bli besviken, och går runt och redan nu är ledsen över hur tråkigt det kommer vara i sommar jämfört med tidigare år. En så ond cirkel och så korkade tankar… varför måla fan på väggen och göra saker dåliga innan man ens vet hur det blir? Ibland är man så otroligt korkad.

I övrigt jobbar jag på att släppa någon helt ur mitt liv, att gå vidare, att sluta ta allt i livet för seriöst, för på riktigt, vem kommer någonsin ångra att man ibland tillät sig att tycka lite för mycket om människor, än om alternativet? Allt i livet behöver ju verkligen inte vara blodigt allvar, att man har haft roligt lär ju aldrig vara något man önskar vore ogjort? Dessutom måste jag jobba med mig själv. På att våga chansa. Hoppa. Falla. Tas emot. Slå i. Lära mig att ett platt fall alltid innebär att man kan resa sig igen. Att man måste resa sig igen, inte bara ligga där på marken och ruttna bort. Hur roligt vore livet där nere egentligen? Att lära sig att det är okej att slå i, att skrika och gråta för att det gör så jävla ont rent utsagt, men att man inte kan spinna på att det gör ont för evigt, även om det fortfarande skär som knivar vid varje rörelse. Förr eller senare går det över, och gör det inte det är det bara att vänja sig vid smärtan och se det som en ny förutsättning. Det är det här vi har att jobba efter nu, bygg upp ditt liv utifrån de nya förutsättningarna. Därför kan jag omöjligt gå runt här och tycka att det är svårt att släppa taget om den där idioten jag en gång blev kär i. Fortsätta veta att allt det som blivit fult nu också en gång varit fint, absolut, annars hade han ju inte varit kvar i mina tankar, men att också inse att just nu är det ganska så fult, och verkligen ingenting att hänga i julgranen. Det finns någon annan, någonstans, någongång. Antagligen först när jag lärt mig uppskatta mig själv ordentligt.

Ibland kan jag fastna i tankar kring när allt var fint. De där första veckorna, den första månaden. När allt var nytt och spännande. Varmt. Tryggt. Hans händer över min rygg, mina lår, min mage, min hals. Hans enkelhet. Hans humor. Hans dialekt. Hans sätt att vara. Glad. Rolig. Snäll. Lite mjäkig. Rädd för att göra fel. Rädd för att komma för sent, för att någon annan inte ska uppskatta det man gör. Till lags. Alldeles för många till lags, så många att man nog glömmer bort de allra första. De som kommit lite innanför. Det sökande. Det uppskattande i honom. Det simpla. Det varma. Det stora hjärtat. Hans sociala kompetens. Som tyvärr inte sträckte sig så långt som att inse att en åt gången är mer än nog. Det skämtsamma leendet, de varma blå ögonen. Vad såg han ens i mig? Kanske var det därför det var omöjligt. Mitt eget tvek på vem jag är. Jag vet inte längre. Jag tror egentligen inte det. Med honom var jag mer säker. Jag ville ju veta allt allt allt om vem han var. Cykla med honom till festerna, stå alldeles för nära i köer, luta mig mot hans trygga bröst. Värma fötterna under hans stora under bordet, sitta med benen i hans knä och stryka genom hans hår. Få en varm kram, en viskning i örat varje gång man ses. Om att man är vacker. Bekräftelsen på att man duger. Få ligga med huvudet i hans knä och se lejonhjärta, få lyssna till gitarrspel och vila på någons säng, för att man inte vill gå därifrån. Bli väckt av smekningar längs armen, över håret, när man somnat och inte svarat på meddelanden. Få ligga på en filt i gräset en ljum sommarkväll, kika på moln, lyssna igenom varandras spellistor och hångla som tonåringar. En av oss var ju faktiskt det. För en gångs skull var det inte jag. Alla pikar om åldrar och kriser, alla skämt. Att dansa bugg i en sunkig sporthall för att han bett om att få dansa med just mig just då, eller komma hem och mötas av honom och hans kompisar, söka kontakt med varandra under bordet, känna en hand på ens lår under jobbmöten. Alla stunder, alla kramar på jobbet, när man bara ”går in och säger hej”. Allt det där fina, som gör att jag omöjligt kan vara arg på honom. Bara så äckligt jävla besviken. För att jag gav mitt hjärta till honom och för att han kastade det i backen så totalt.


Jag har slutat vara besviken på mig själv nu, äntligen. Jag tjänar ingenting på att snåla med mitt hjärta egentligen. Jag vill hellre se tillbaka på ett liv där jag vågade älska och falla, än där jag fegade mig igenom allt, som jag gör just nu. Jag kunde inte ha gjort så mycket annorlunda, mer än att släppt honom från start. Direkt när jag fått reda på vad han höll på med. Inte ta det på hans villkor. Jag kan ångra att jag inte visade direkt hur ont det gjorde. Sa ifrån. Sa nej. Tog avstånd. Att jag inte direkt plockade upp mitt tilltumlade hjärta från backen, istället för att stå kvar och se på när han trampade på det några gånger också. Sådär. Nu har det nog gjort så ont det bara kan göra. Klart. Att jag hade gått vidare direkt. Finns det en så finns det flera, när man mister en så står där tusen åter och så vidare. Att jag hade vågat visa honom hur ont det gjorde. Att det inte är okej att behandla en annan människa så. Att jag hade svalt min stolthet, gentemot honom. Mot mig själv hade jag ju inte minsta uns stolthet kvar. Det gör nästan ondast. Att jag nästan hjälpte till att smula sönder mitt hjärta ännu mer. Att han fortfarande bara gör hål i mig. Ingen ilska. Inga tårar. Han skulle ju aldrig få inse hur viktig han var, han kommer aldrig att inse det heller. Det kommer varken göra från eller till. Ändå saknar jag det han gav fortfarande.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar